top of page
  • תמונת הסופר/תאור יניר

7 שאלות שיעזרו לכם לבחון את החיים


אור יניר - פסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית 7 שאלות שיעזרו לכם לבחון את החיים

לפני 2500 שנים פחות או יותר הצהיר סוקרטס כי "חיים ללא מבחן הם חסרי ערך לאדם", והתכוון לומר לנו שחיים ראויים, בעלי ערך, הם חיים שעוברים בחינה מתמשכת של עצמנו ושל אחרים דרך שיחות מתמשכות ושאלות אינסופיות. הבעיה היא שבימינו, לאף אחד מאיתנו אין מספיק זמן לבלות ימים שלמים בכיכר העיר כמו סוקרטס ולפנות לאנשים בכל מיני שאלות אודות החיים. למרות זאת, האמירה בעינה עומדת – אבל מה זה בדיוק אומר לבחון את החיים?

התשובה היא חשיבה רפלקטיבית. לקחת כמה צעדים אחורה מהנקודה שבה החיים שלכם נמצאים היום ולנסות להסתכל ולהבין איפה הייתם, מי הייתם, איפה טעיתם ומה למדתם, ולקחת את הידע המצטבר הזה קדימה – כי כמו שאמר הפילוסוף הדני סרן קירקגור – לחיים יש רק כיוון אחד. הנה כמה שאלות שיכולות לעזור לכם להתחיל לבחון את החיים שלכם.

1. איך הולכים החיים שלי?

בואו נתחיל משאלה כללית – בהשאלה מניטשה, כשאתם חושבים על יום ממוצע בחיים שלכם, האם הוא טוב מספיק כדי שתרצו לחיות אותו שוב? אם הייתם צריכים לבחור רגש אחד בלבד שיתאר את הימים שלכם בממוצע, מה הוא היה?

2. כשאני מסתכל על השנה האחרונה, מה למדתי מהטעויות שלי?

חלק מלהפוך את החיים שלכם לטובים הוא תהליך של אלימינציה, שבו נסתכל על טעויות כעל הזדמנויות ללמוד משהו כדי לא לחזור עליהן (זו דרך אחת להסתכל על טעויות, ובהחלט לא הדרך היחידה בה צריך להסתכל עליהן, אבל הדרך המועילה בהקשר הזה). אז כשאתם מסתכלים על השנה האחרונה של החיים שלכם, מה למדתם מהטעויות שלכם? (אם התשובה שלכם היא "מה, איזה טעויות?" יכול להיות שיש נושאים אחרים שעליכם לבחון...)

3. מה הקונפליקט שלי?

בתחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת, כתב המשורר והסופר הגרמני ריינר רילקה (בתרגום חופשי) ש"בבחינה האחרונה שלהם, כולם חווים רק קונפליקט אחד בחיים שהסווה את עצמו לאורך כל הזמן". הרעיון המרכזי שרילקה מנסה להעביר כאן הוא שבסופו של דבר, כולנו נאבקים בנושא אחד שאותו אנחנו מנסים לפתור במשך כל החיים, קונפליקט אחד שסביבו סובבים החיים שלנו (קונפליקט שמשתנה מאדם לאדם ולא קונפליקט אוניברסלי שמעסיק את כולנו). כשאתם מסתכלים אחורה על השנים האחרונות (והפעם תרשו לעצמכם להסכל ממש אחורה) ועל הבעיות שניצבתם מולן בזמן הזה, האם יש ביניהן מכנה משותף? האם יש דבר שאתם לא מסוגלים – ולא הייתם מסוגלים – לעשות? האם יש לכם עקב אכילס ריגשי שחוזר על עצמו לאורך השנים? אם הייתם רואים את העבר שלכם כסרט, איך היו קוראים לו?

4. האם החיים שלי משקפים את הערכים שלי?

לפני השאלה הזו יש שאלה אחרת כמעט ברורה מאליה – מה הערכים שלכם? רובנו יודעים מה הם, גם אם לפעמים הם משתנים וקשה לנו לנסח אותם בחשיבה ברורה. אם זה המצב, קחו לעצמכם רגע לחשוב ולכתוב (כן, ממש לכתוב על דף) מה הערכים שלכם ולמעשה להגדיר לעצמכם מה חשוב לכם לכם בחיים ומה זה אומר עבורכם להיות אדם טוב. עכשיו כשיש לכם רשימה כזו, תסתכלו עליה ותשאלו את עצמכם האם יש פער בין מה שכתבתם הרגע לבין האופן שבו הרשימה הזו משתקפת בחיי היום יום שלכם.

5. האם יש לי יושרה (אינטגריטי)?

בהיעדר תרגום ממש מוצלח למילה integrity, אתייחס עליה כאן כאל יושרה. המילה באנגלית מגיעה בעצם (כמו רוב המילים באנגלית) מלטינית, והמשמעות שלה היא אחדות, או שלמות (לא במובן של perfection אלא במובן של דבר שהוא שלם), והשאלה הזו לוקחת את שאלת הערכים לרמה אחת עמוקה יותר – עד כמה העצמי הפנימי והעצמי החיצוני שלכם חופפים? האם מה שאתם מציגים לעולם, העצמי החיצוני שלכם, מייצג את הדברים שאתם מאמינים בהם ואת מה שאתם חושבים על עצמכם? האם יש פער בין הדברים? במידה וכן, מה אתם יכולים לעשות כדי לצמצם אותו?

6. האם הראיה שלי את העתיד השתנתה?

במובן הרחב, השאלה הזו מתייחסת לראיית העולם הכללית שלכם, האם אתם נוטים לאופטימיות או פסימיות בקשר לעתיד שלכם. אבל יש דרך נוספת להסתכל עליה, שקצת דומה לעדכון תוכנה – האם המטרות שלכם וסדר העדיפויות שלכם השתנה מהאז הפעם האחרונה שעצרתם לחשוב על זה (מתי זה היה?) ? האם הגיע הזמן לעדכן את הדברים שבהם אתם מעוניינים ואת האופן שבו אתם חושבים על עצמכם ועל העולם?

7. מה אני צריך לשנות בשנה הקרובה כדי שהחיים שלי יהיו טובים יותר וכדי להיות מי שאני רוצה להיות?

אם התשובה שלכם לשאלה הקודמת היתה "כן, הגיע הזמן לעדכון", ובהתבסס על כל השאלות הקודמות, זה הזמן לחשוב במונחים קונקרטיים יותר – מה הדברים שאתם צריכים ויכולים לשנות בהתנהגות שלכם כדי להתקרב לעצמכם וכדי שהחיים שלכם יהיו מעט יותר טובים? הרגלים רעים שאתם יכולים לוותר עליהם, הרגלים אחרים שאתם רוצים לאמץ לעצמכם, חלקי אישיות שנדחקו הצידה ואתם מעוניינים לפתח יותר?

בזה שאתם עוצרים לרגע וחושבים על הדברים האלה אתם הופכים את החיים שלכם (לפחות לפי דעתו של סוקרטס) לחיים ראויים יותר, ובמידה רבה הופכים את החיים של עצמכם לטובים יותר, או לפחות משפרים את נקודת הפתיחה שלכם בדרך לשם.

האופן שבו אתם מרגישים בחיים שלכם מנסה לספר לכם משהו, לכל הפחות תנסו להקשיב לזה. אתם חייבים את זה לעצמכם.


168 צפיות0 תגובות
bottom of page